نام و نام خانوادگی : مسیحا باقری تنها
مقطع و رشته : دوازدهم ریاضی
نام شهر و استان : البرز کرج
میانگین تراز : 8166
سالهای حضور در کانون : 1 سال
کل آزمونها : 20 آزمون
شغل و تحصیلات مادر : خانه دار ، لیسانس منابع طبیعی گرایش محیط زیست
شغل و تحصیلات پدر : آزاد (فیلم ساز) ، کارشناسی تولید فیلم
مصاحبهگر : فواد پوردانا
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
از طریق مشاوره مدرسه با کانون آشنا شدم.
چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودید؟
1 سال، از نیم سال 1401 (سال تحصیلی 1402-1401)
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
ثبت تجربه
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
من یک دانش آموز بی غیبت در آزمون های اصلی بودم و از کتابهای سه سطحی استفاده میکردم.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟
خیر برای اینکه آزمون ها امکان خوبی برای کسب تجربه هستند .
حضور در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
با شرکت در آزمون ها از وضعیت خودم شناخت پیدا می کردم و این موضوع به تدریج باعث پیشرفت و تسلط من شد.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟
کارنامه اصلی به دلیل پیگیری روند آزمون .
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
برنامه راهبردی را شخصی سازی می کردم . قبل از شرکت در آزمون ها مباحث خود را تقریباً جمع کرده بودم . از آزمون ها صرفاً برای پیگیری روند یادگیری استفاده می کردم که بتوانم نقاط ضعف خود را پوشش بدهم .
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟
همه سوالات را تحلیل نمی کردم و تست های نادرست در تمرین های منزل را بررسی و به غلط ها صرفاً یک نگاه اجمالی داشتم .
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
خیر، مادرم همواره با صبوری و همراهی تمام با من همکاری داشتند. وقتی در چند مورد از دروس (ادبیات فارسی – سلامت و بهداشت – دین و زندگی – هویت اجتماعی ) امتحان نهایی درس ها را برای من توضیح میدادند. با مشاورم صحبت می کردم و نقاط ضعف موجود و بالقوه را به طور مدام کنترل و برطرف می کردم .
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟چه کمکی به شما میکردند؟
مادرم، همچنین کمک می کردند تا بتوانم به برنامه ام پایبند باشم .
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه بود؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکردید؟
همه ی دروس ، شیمی و ریاضیات گسسته
بعد از یک مطالعه سطحی به سراغ تست می رفتم و از سطح متوسط به سطح بالا ( دشوار ) و بسیار دشوار امتحان تشریحی در نظر گرفته می شد بصورت خود خوان پیش می بردم.
درصد بالای 90% و نمره ی نهایی 20 – امتحان نهایی این دو درس (نقطه قوت) به سطح بالاتری رسیدم.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش،آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
در دهم و یازدهم برای المپیاد وقت گذاشتم . درس فیزیک پایه ( دهم و یازدهم ) با دقت بیشتر نسبت به بقیه دروس توانستم به سطح بالاتری از دروس برسانم .
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
از مهر تا آذر بطور میانگین 45تا55 ساعت عمدتا تست کار می کردم .
در بازه ی دی ماه بطور میانگین 55 ساعت در هفته تست کار می کردم و در این بازه اکثر مباحث را جمع کردم
بهمن و اسفند : بطور میانگین 50 تا 55 ساعت تست کار می کردم و مباحث باقی مانده را جمع می کردم .
فروردین و اردیبهشت : جمع بندی مطالب با استفاده از منابع جمع بندی بطور میانگین 60 تا 65 ساعت در هفته همچنین مطالعه جزیی دروس را داشتم .
خرداد : بطور میانگین 60 ساعت در هفته عمدتا به دروس عمومی می پرداختم ولی همچنان ارتباط با تست را داشتم .
پایان امتحانات تا کنکور بطور میانگین در هفته تماما به حل تست کنکور های سال گذشته می پرداختم .
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمعبندی؟ دلیل این موضوع چیست؟
قطعاً دی ماه، چون مقدار زیادی از کار بازه های بعد را در یک بازه ی نسبتا کوتاه انجام دادم .
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
نقش سنجشی – چون عمده ی زیادی از مطالب را یاد گرفته بودم و نیاز به شرایط آزمون داشتم .
آیا مهارت و توانایی تشخیص سوالات ساده در جلسه آزمون، در طول سال بهبود پیدا کرد؟
سوالات ساده برای خودم را می توانستم تشخیص بدهم و حل کنم.
با کمک مشاورم توانستم مهارت یافتن سوال های زمان بر و عبور از آن را یاد بگیرم و به سوالات ساده بپردازم.
در جلسه کنکور آیا توانستید سؤالهای سادهتر را تشخیص دهید؟
بله، این مهارت مخصوصا در درس ریاضی بسیار دشوار امسال مفید واقع شد.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بود؟
بطور میانگین اشتباهات من 7 یا 8 سوال بود . با مهارت هایی که در تشخیص سوالات دشوار و آسان پیدا کرده بودم توانستم تعداد اشتباهاتم را کاهش بدهم.
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدادید؟
به سوالات اشتباه اولویت بیشتری را دادم، چون سوالات ساده زیاد می شوند و جای سوالات دشوار تر را می گرفتند .
آیا در کلاسهای درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
اساتید با روحیه دادن و رفع اشکال کمک قابل توجهی به من داشتند. بعضی از کلاسهای مدرسه را شرکت می کردم .
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میرفتید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکردید؟
ابتدا نمای کلی پاسخبرگ را در کارنامه بعد درسی که درصد کمتری داشت – اول غلط ها را بررسی می کردم بطوری که یافتن مباحث پاسخ غلط و اختصاص زمان بیشتر به آنها .
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میدیدند؟ اگر افت داشتید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بله مادرم یافتن اشتباهات در کارنامه به همراه مشاورم به من کمک می کرد .
برخورد مادرم حمایتی و ریشه یابی بود سعی می کردند که در دو هفته پیش چه عاملی باعث افت من در یک یا کل آن مبحث شده بود .
دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
دفتر برنامه ریزی ( گزاش کار ) داشتم و مشاورم هر هفته برنامه می داد و من برمبنای آن کار می کردم و گزارش کار می دادم، باعث منظم شدن روند فکری و کاری من شد .
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکردید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
از کتاب های سه سطحی هندسه و ریاضیات گسسته استفاده کردم، از آنجا که در این دو درس تمام منابع موجود در بازار را در طول سال کار کردم .
بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روشهای مطالعه خود را در این درس به صورت آیتموار بنویسید.
شیمی، باوجود درصد پایین تر از فیزیک باز هم چشمگیرتر بود .
اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
تقویت مهارت مدیریت آزمون (یافتن سوالات آسان و دشوار) باعث عملکرد بهتر من در تیر نسبت به دی شد .
هوش هیجانی
امسال سؤالهای درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤالها و سؤالهای دشوار درسهای دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛ سؤالهای سادهتر را پیدا کنید و به سؤالها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفاً در این مورد توضیح دهید.
بله، با سطح بندی سریع سوالات توانستم به بیشترین سوال ممکن در درس ریاضی و تمام سوالات فیزیک و شیمی پاسخ بدهم .
در ابتدای آزمون با نگاه اجمالی سوالات و در نظر گرفتن حدودی راه حل ها توانستم سوال ها را غربالگری کرده و اول پاسخ بدهم .
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روشها در جلسهی کنکور چه کمکی به شما کرد؟
روش غربالگری سوالات : در این روش به تعداد دفعات لازم روی سوالات دفترچه حرکت کرده و هر دفعه به آسان ترین سوالات موجود حل نشده پاسخ می دادم، باعث حل بیشترین سوال ممکن شد .
کدام درس در جلسهی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟
ریاضی، به علت بیش از حد دشوار بودن و شیمی بدلیل نداشتن سوال چالشی واکنش خاصی نداشتم و در مورد ریاضی به مدیریت بحران پرداختم تا بتوانم بهترین درصد ممکن را کسب کنم. صرف لحظاتی برای آرامش درون
در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت میکردید؟
تا حدودی در گوشه ی ذهنم احتمالش را میدادم ولی خیلی روی آن حساب باز نکرده بودم. خانواده انتظار زیادی نداشتند و صرفا از تلاشم رضایت داشتند. از آنجا که زیاد روی رتبه حساب نمی کردم باعث شد استرس کمتری داشته باشم .
اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمیدهید؟ چرا؟
کاری که در نظرم نیاز به تغییر باشد نداشتم و از روند خودم راضی هستم .
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
از فضای مجازی زیاد استفاده نمی کردم و در طول روز از گوشی برای بازی بصورت مدیریت شده استفاده می کردم .
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
در سال دهم و یازدهم به علت المپیاد هیچ زمانی برای مطالعه دروس مدرسه نگذاشتم و مطالب پایه را از مهر گذشته تاکنون جمع کردم .
چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟
از آنجا که مطالب را یاد گرفته بودم به بهبود استراتژی آزمون ( مدیریت زمان – تعداد غلط ها ) پرداختم .
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
حمایت های مادر و تلاش زیاد
استعداد بدون تلاش نتیجه بخش نیست و تلاش بدون استعداد هم به نتیجه غیر رضایت بخش می انجامد .
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدادید؟ چه کارهایی میکردید؟
بله، هر روز 2 ساعت تمرین موسیقی و مقداری بازی با موبایل داشتم .
آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟
بله، خودم یک کتاب آموزشی بسیار قدیمی و خانواده در این امر مجبور نکردند .
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
مادرم از هنگام کودکی تا زمانی که خواندن و نوشتن را یاد بگیرم برایم کتاب می خواندند. الان در حوزه های مختلف ( مانند : روانشناسی وعادت ها – در مورد مدیریت زمان و منابع ) مطالعه دارم.
آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟
بله، فیزیک شیمی هندسه عربی ( همگی حمایت های معنوی و درسی خوبی داشتند و روحیه دادند )
روش تدریس عربی (قواعد و سپس با همراهی دبیر تمرین حل می کردیم ) .