پژوهندگان علم

پژوهندگان علم

1403/02/06 پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403

پژوهندگان علم

گروه آموزشی (پژوهندگان علم ، سلاله ، پژوهان)

آیا آیفون 13 انقلابی خواهد بود؟

1400/06/20 00:35:17 2626

آیا آیفون 13 انقلابی خواهد بود؟

آیفون 13 هنوز نیامده جهان فناوری را پر از پیش‌بینی و شایعه درباه  این محصول کرده‌ است، اما آیا این محصول واقعاً انقلابی خواهد بود؟

آیفون 13 و اتصال به اینترنت ماهواره‌ای

مهم‌ترین خبر درباره آیفون 13 احتمالِ امکان اتصال آن به اینترنت ماهواره‌ای است. البته برخی این مورد را رد کرده‌اند و بخشی از تحلیلگران هم آن‌را تنها در مواقع خطر امکان‌پذیر دانسته‌اند.

با این‌همه اگر بدبینانه هم نگاه کنیم، آیفون 13 راه وصل شدن به اینترنت ماهواره‌ای را باز کرده است. اگر روزی برسد که بدون دستگاه‌های خاص بتوان به اینترنت ماهواره‌ای وصل شد، هر محصولی را که آغازگر این کار در جهان موبایل‌ها باشد می‌توان محصولی انقلابی توصیف کرد.

البته منظور از اینترنت ماهواره‌ای امکان اتصال به ماهواره‌های زیر مدار دو هزار کیلومتر است، چرا که هم‌اکنون موبایل‌های ماهواره‌ای برای اتصال به ماهواره‌های بسیار دورتر از مدار دو هزار کیلومتری از زمین وجود دارد اما سرعت آن‌ها پایین، خدمات آن‌ها گران و تأخیر آن‌ها زیاد است و برای اتصال هم به موبایل‌هایی خاص با انداز? بزرگ و آنتن بلند نیاز است.

اما اینترنت ماهواره‌ای مانند استارلینک در مدار پانصد کیلومتری قرار دارند و سرعت آن از بسیاری از اینترنت‌های موجود زمینی بیشتر است. البته برای دریافت امواج آن به مودم و آنتن خاصی نیاز است، اما اگر روزی تلفن همراهی بدون تجهیزات خاص بتواند با پرداخت اشتراک به این ماهواره‌ها وصل شود، دنیای ارتباطات یک قدم بزرگ به جلو خواهد رفت.

یکی از دلایلی که امکان اتصال به اینترنت ماهواره‌ای را در آیفون 13 پررنگ کرده استفاده از چیپ سفارشی کوالکام X60 است که ارتباطات ماهواره‌ای را امکان‌پذیر می‌کند. با این حال برخی می‌گویند استفاده از آن برای تقویت اینترنت فایو جی است و برخی دیگر می‌گویند برای ارتباط با اینترنت ماهواره‌ای تنها در شرایط خاص و خطرناک است.

درباره آیفون جدید چندین خبر دیگر هم منتشر شده از جمله پوششِ آن که اثر انگشت روی آن نمی‌ماند، یا استفاده از میکروفن‌های جدید و افزایش قدرتِ عکاسی در شب، اما هیچ‌کدام از این موارد را مانند امکان اتصال به اینترنت ماهواره‌ای نمی‌توان انقلابی توصیف کرد.

دیدگاه های ارزشمند شما
مطالب مرتبط