پژوهندگان علم

پژوهندگان علم

1403/02/01 شنبه 01 اردیبهشت 1403

پژوهندگان علم

گروه آموزشی (پژوهندگان علم ، سلاله ، پژوهان)

بوئینگ 777 ایکس ، برگ برنده آمریکا در آسمان

1400/08/28 13:04:45 2081

بوئینگ 777 ایکس ، برگ برنده آمریکا در آسمان

بوئینگ 777 ایکس اولین پرواز طولانی خود بین آمریکا و امارات را انجام داد. از این هواپیما به‌عنوان امید اصلی بوئینگ برای چند سال آینده یاد می‌شود.

بوئینگ ??? ایکس؛ برگ برند? آمریکا در آسمان

777 ایکس به پا خاست

تولید و آزمایش بوئینگ 777 ایکس چند سالی با تأخیر روبه‌رو شد، اما پس از مدت‌ها سرانجام این هواپیمای غول‌پیکر توانست اولین مسیر طولانی خود را که 15 ساعت طول کشید، طی کند.

این هواپیما دوربردترین و پیشرفته‌ترین هواپیمای کنونی مسافربری جهان است، اما همه‌گیری کرونا پروژه توسعه این هواپیما را دچار زیان‌های زیادی کرد و شرکت بوئینگ برای تکرار نشدن داستان فاجعه بوئینگ 737 مکس، برای توسعه مدل 777 ایکس بسیار محافظه‌کارانه رفتار کرد.

یکی از نکات مهم در طراحی این هواپیما امکان جمع کردن حدود هفت متر از بال‌ است. این طرح که اولین بار در صنعت هوانوردی تجاری انجام گرفته، اجازه می‌دهد هواپیمایی با چنین بال‌های بلندی، راحت‌تر در آشیانه‌های گوناگون پارک شود.

این هواپیما حدود 76 متر طول دارد و دوربردترین هواپیمای دوموتوره جهان است و بوئینگ امیدوار است پس از پایان بحران کرونا، به‌دلیل مصرف کم و برد زیاد، مورد توجه خطوط هوایی متعدد قرار گیرد و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده برای آن بازگردد و دوباره این شرکت را به اوج برساند.

این هواپیما با یک بار سوخت‌گیری قادر است نزدیک به 17 هزار کیلومتر را با حدود چهارصد مسافر پرواز کند.

گفته می شود این هواپیما تا سال 2023 وارد پروازهای تجاری نمی‌شود، اما پرواز 15 ساعته آن، که بدون توقف بین آمریکا و امارات متحده عربی انجام شد، امید برای موفقیت این هواپیما را افزایش داد. این هواپیما در صورت موفقیت دوباره می‌تواند روح تازه ای به هوانوردی آمریکا بدمد.

سقوط بوئینگ 737 مکس به‌دلیل مشکلات فنی سبب شد تولید 737 و پرواز آن متوقف شود. به‌دلیل این بحران، بوئینگ برنامه تولید 777  ایکس را هم به تأخیر انداخت تا از ایمنی آن اطمینان حاصل کند.

در این هواپیما از قوی‌ترین موتور جهان استفاده شده که ساخت شرکت جنرال الکتریک است. از طرفی، طراحی بدنه و بال‌ها هم در این ابعاد جدید خلاقانه و پیشرو است. در پیشرانه (GE9X) این هواپیما مصرف سوخت تا 10 درصد کاهش یافته است.

دیدگاه های ارزشمند شما
مطالب مرتبط