1403/02/18 ﺳﻪشنبه 18 اردیبهشت 1403
درخت تو گر بار دانش بگیرد | به زیر آوری چرخ نیلوفری را

آزمون در مسیر یادگیری

پردیس رشیدی 1402/06/18 18:05:09 1250

آزمون در مسیر یادگیری

آزمون بخش جدایی ناپذیر در فرآینده یادگیری(به تحریر مشاور کاوه پورکمالی)

آزمون و امتحان بخش جدایی ناپذیر فرآیند یادگیری است. و تکمیل کننده آن. آشنایی با مهارت ها و ایرادات در هر حیطه ای مستلزم قرار گرفتن در محک آزمون است. و سپس تلاش برای رفع آن. 
آزمون با رعایت استانداردها علاوه بر اینکه بحث سنجش را به خوبی پیش می برد، نقش موثری در یادگیری و شناخت مفاهیم ایفا می کند. امتحان دادن فرآیند یادگیری را تکمیل می کند.


اما برای بهره مندی کامل از اثرات مثبت آزمون، نکاتی را باید مد نظر قرار داد:
1. در نظر گرفتن رویکرد آموزشی و تمرینی: اولین رویکرد مهم در برگزاری یک آزمون بر خلاف باور عمومی، قابلیت آموزشی بودن آن است و از آزمون می توان به مثابه یک تمرین استاندارد و موثر در جهت تکمیل فرآیند یادگیری استفاده کرد.  جهت حرکت در این مسیر باید توجه داشت که رویکرد تمرینی بودن آزمون با سنجشی بودن آن متفاوت است و در این راستا باید بحث محدودیت زمان را از آزمون حذف کرد و بدون در نظر گرفتن زمان و با کمک پاسخ نامه و مربی آموزش به حل سوالات آزمون پرداخت. بدین ترتیب در فضایی آرام و به دور از استرس آزمون های تمرینی راه حل مناسبی جهت آشنایی با ساختار سوالات آزمون های اصلی خواهند بود.


2. در نظر گرفتن رویکرد سنجشی: سنجش میزان اطلاعات و دانسته ها و آشنایی با مهارت ها و نقاط ضعف در بستر برگزاری یک آزمون استاندارد امکان پذیر خواهد بود. آزمون با رویکرد سنجش نیاز به یک شبیه سازی دقیق و درست دارد و شرایط برگزاری آن باید مشابه جلسه اصلی باشد. سنجش آموخته ها و کنترل استرس، دو دستاورد مهم آن هستند. مورد بعدی بازیابی اطلاعات است که در هنگام جلسه آزمون اتفاق می افتد. پیاده کردن اطلاعات داخل ذهن روی برگه فرآیندی است که نشان می دهند کدام دسته از مطالب سریع تر فراموش شده اند. و از این منظر موضوعات را دسته بندی می کند. تحقیقات نشان می دهد که فعالیت های تمرین بازیابی دانش آموزان اجازه می دهد تمام انرژی شناختی خود را روی یک کار ساده متمرکز کنند.


3. تعداد و فاصله زمانی: موضوع مهم بعدی برای استاندارد سازی آزمون، تعداد و فاصله زمانی برگزای آن است. اثبات شده است که تعداد بالاتر کوئیز ها و آزمون های شبیه ساز به یادگیری بیشتر کمک می کند. فواصل زمانی دو روزه و سه روزه برای برگزاری آن ها مناسب است و پیشنهاد می شود بین یک الی شش روز قبل از برگزاری آزمون اصلی حتما اجرا شوند.


4. توجه به نتایج: ایرادات و مهارت ها با توجه کامل به نتایج آزمون به دست می آیند. این موارد حتما باید بررسی و آنالیز شوند.

منبع: www.blog.edmentum.com

ترجمه و بازنویسی: مشاوره کاوه پورکمالی

دیدگاه های ارزشمند شما
مطالب مرتبط