پژوهندگان علم

پژوهندگان علم

1403/02/12 چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

پژوهندگان علم

گروه آموزشی (پژوهندگان علم ، سلاله ، پژوهان)

سخنی با والدین و عنصر مهمی به نام احترام در دوران نوجوانی فرزندانتان

1402/11/08 08:58:10 873

سخنی با والدین و عنصر مهمی به نام احترام در دوران نوجوانی فرزندانتان

عنصر مهمی به نام احترام و اهمیت آن در دوران نوجوانی

 

پدر و مادرهای عزیز سلام

همانطور که می دانید فرزند شما در حال سپری کردن دوران سخت و دشواری به نام نوجوانی است.

با آغاز این دوره علاوه بر تغییرات جسمانی، موجی از تغییرات در ابعاد شناختی، هیجانی و اجتماعی ایجاد می‌‌شود. شدت این دگرگونی نسبتاً ناگهانی اکثر اوقات موجب بروز تنش هایی در ارتباط والدین با فرزند نوجوان می شود که در صورت تکرار فاصله ای عمیق را بین آنها ایجاد خواهد کرد و پس از آن قطعاً به همان اندازه تأثیرگذاری والدین را بر او کاهش خواهد داد.

به خاطر داشته باشید که توانایی شما به عنوان یک والد در به کار گیری مهارت های لازم برای ایجاد کردن ارتباط مؤثر با فرزندتان در این دوره از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این راستا توجه داشتن به نوع رفتار، لحن ، کلمات و حتی نوع نگاه شما در زمان گفتگو با او نقش بسیار بسیار مهمی در شکل گیری تصور و باورش از توانمندی و ارزشمندی خودش دارد، حس ارزشمندی که هرگز نباید از ضرورت آن غافل شد چراکه همواره می تواند مانند سپری از او در برابر بسیاری از موقعیت های آسیب زا و چالش برانگیز محافظت کند.

وجود رفتارهایی که باعث از بین رفتن حس ارزشمندی خواهد شد :

  • تحقیر (به هر شکلی)
  •  مقایسه کردن با هر کسی (حتی صمیمی ترین دوست او)
  •  تذکردادن های مدام و بی رویه
  • عدم تشویق و توجه نسبت به پیشرفت های هرچند کوچک او
  • عدم توجه به حضورعنصر مهم احترام در ارتباط با او  
  • داشتن آهنگ کلام نامناسب همراه بی توجهی و بی حوصلگی
  • اختصاص ندادن زمانی برای گفتگو صمیمانه و متمرکز بر صحبت هایش
  • فقدان گفتگویی که در آن ارتباط چشمی همراه با نگاهی مهربان و تأیید کننده از جانب شما با این معنا که "من حواسم به تو هست و مشتاق شنیدنت هستم " باعث می شود که نیاز به ارتباط،احترام و دریافت توجه در فرزندتان برآورده نشود و عزت نفس و اعتماد به نفس او که ازگرانبها ترین و بهترین هدیه‌ هایی است که شما به عنوان پدر و مادر می توانید برای فرزندتان به ارمغان بیاورید آسیب ببیند و او رانیازمند کسب محبت و توجه گاهی به هر قیمتی نماید.

این امر به ظاهر ساده می تواند براحتی زمینه ساز آسیبهای بسیار جدی در او شود بعلاوه در شکلی گیری باورهای فرزندتان از خود بسیار تاثیرگزار خواهد بود بنابراین توجه داشته باشید در کلام و گفتارتان احترام او را حفظ کنید، فرزندان ما احترام، بی توجهی و توهین را به هر شکلی درک می کنند و در صورت تکرار آن را می پذیرند و جزئی از شخصیت خود می کنند و در همان مسیر حرکت و رفتار خواهند کرد بنابراین با قدم برداشتن در مسیر درست ارتباطی متناسب با ویژگی های شخصیتی فرزندتان می توانید نقش موثری در روشن کردن و روشن نگه داشتن بخش های مبهم و یا  تاریک شخصیت او از خودش داشته باشید.

کافی است به یاد داشته باشید شما به عنوان پدر و مادر موثرترین الگوی تاثیرگذار بر فررندتان هستید و  تلاش کنید تا رفتارتان با او نه از روی عادت بلکه آگاهانه و همراه با بهترین انتخاب از بین گزینه های پیش رویتان باشد.

مهتاب شوشتریان-روان شناس تربیتی مجموعه آموزشی دخترانه سلاله کرج

دیدگاه های ارزشمند شما