پژوهندگان علم

پژوهندگان علم

1403/02/08 شنبه 08 اردیبهشت 1403

پژوهندگان علم

گروه آموزشی (پژوهندگان علم ، سلاله ، پژوهان)

جدیدترین تصویر جیمز وب منتشر شد

1402/04/22 10:55:45 1042

جدیدترین تصویر جیمز وب منتشر شد

ناسا به مناسبت سالروز انتشار نخستین تصاویر رنگی و علمی تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویر جدیدی از این تلسکوپ فروسرخ قدرتمند منتشر کرد.

 

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، ناسا در توضیح این تصویر که به تازگی منتشر شده است نوشت: این صحنه‌ی مسحورکننده یک سالگی اکتشافات جیمز وب را جشن می‌گیرد.

در اینجا نمایی نزدیک از ابر میان ستاره‌ای رو اوفیوچی(Rho Ophiuchi) که نزدیک‌ترین منطقه‌ی ستاره‌ساز به زمین است را مشاهده می‌کنیم. وب نگاهی کاملا جدید به حدود 50 ستاره‌ی جوان که جرم بسیاری از آنها به جرم ستاره ما نزدیک است انداخته و درکی اجمالی از مراحل اولیه زندگی خورشید ارائه می‌کند. غبار تیره و متراکم همچنان پیش ستاره‌ها را ایجاد می‌کند در حالی که یک نوزاد ستاره‌ای نوظهور دو جت عظیم از هیدروژن مولکولی را به سمت بیرون پرتاب می‌کند.

 

جدیدترین تصویر جیمز وب منتشر شد

 

ما به طور مداوم از توانایی وب برای رصد جهان در وضوح بالا شگفت‌زده می‌شویم. این تلسکوپ با مطالعه‌ی همه چیز از کهکشان‌های دور اولیه گرفته تا منظومه شمسی ما که آن را خانه می‌نامیم این امکان را فراهم می‌کند تا داستان خود را بهتر درک کنیم. اکنون یک سال شگفت‌انگیز را پشت سر گذاشته‌ایم و سال‌های زیادی پیش رو داریم.
 
جت‌های سرخ‌رنگ دوگانه که از ستاره‌های جوان نشات می‌گیرند نیمه تاریک بالای عکس را پوشانده‌اند. در مرکز و بخش پایینی ساختاری به رنگ زرد کم رنگ و غار مانند وجود دارد که یک ستاره جوان در مرکز آن‌ قرار دارد.
 
مجموعه ابر «رو اوفیوچی» مجموعه‌ای از ابرهای میان ستاره‌ای با سحابی‌های مختلف است. این ابر میان ستاره‌ای در فاصله‌ی تخمینی حدود 460 سال نوری از زمین قرار دارد و یکی از نزدیک‌ترین مناطق ستاره‌ساز به منظومه شمسی به شمار می‌رود.

دیدگاه های ارزشمند شما
مطالب مرتبط