پژوهندگان علم

پژوهندگان علم

1403/02/08 شنبه 08 اردیبهشت 1403

پژوهندگان علم

گروه آموزشی (پژوهندگان علم ، سلاله ، پژوهان)

جرم این سیاهچاله به اندازه کل کهکشان است!

1402/08/16 18:38:31 731

جرم این سیاهچاله به اندازه کل کهکشان است!

دو تلسکوپ فضایی ناسا با هم متحد شدند تا یک کهکشان دور را بررسی کنند و چیزی شگفت‌انگیز کشف کردند؛ سیاه‌چاله‌ای غول‌پیکر در داخل کهکشانی که بیش از 13 میلیارد سال قدمت دارد.

 

                              جرم این سیاهچاله به اندازه کل کهکشان است!

 

به گزارش تابناک، این سیاهچاله «بسیار پرجرم» توصیف شده‌است که به عنوان قدیمی‌ترین سیاه‌چاله تأیید شده شناخته می‌شود و قدمت آن تقریباً به اندازه کل ستارگان آن کهکشان است.

 

این کشف که روز دوشنبه در مجله «Nature Astronomy» منتشر شد، ممکن است به حل یک معمای کیهانی در مورد سیاهچاله‌های کلان پرجرم کمک کند، سیاهچاله‌هایی که به نظر می‌رسد در کهکشان‌های کوچک در ابتدایی‌ترین دوران کیهان، اندکی پس از انفجار بزرگ، ساکن شده‌اند.

 

محل سکونت چنین سیاهچاله‌های هیولایی در هسته تقریباً همه کهکشان‌ها از جمله کهکشان ما، اخترفیزیکدانان را مجذوب خود کرده‌است؛ تا حدی به این دلیل که منشأ آنها نامشخص است. گزارش جدید نمی‌تواند این مشکل را به طور کامل حل کند، اما دلیل محکمی است که حداقل برای یک کهکشان، به نام UHZ1، سیاهچاله کلان جرم به تدریج رشد نکرده است، بلکه از همان ابتدا بسیار پرجرم بوده است.

 

جرم این سیاهچاله به اندازه کل کهکشان است!

 

این گزارش از داده‌های رصدخانه اشعه ایکس چاندرا و تلسکوپ فضایی جیمز وب استفاده کرده‌است.

چاندرا، در مدار زمین، از زمانی که در سال 1999 به فضا پرتاب شد، مشغول مطالعه جهان بوده‌است. جیمزوب، جدیدترین عضو ناوگان تلسکوپ فضایی در مدار خورشیدی در فاصله یک میلیون مایلی زمین، در روز کریسمس 2021 پرتاب شد. به عنوان یک تلسکوپ مادون قرمز اخترشناسان را قادر می‌سازد تا به اعماق فضا و دورتر در زمان نگاه کنند و نور دورانی را بلافاصله پس از آغاز روشنایی اولین ستاره‌ها در جهان و تشکیل کهکشان‌ها جمع آوری کنند.

نور UHZ1 نزدیک به 13.2 میلیارد سال پیش، حدود 470 میلیون سال پس از انفجار بزرگ، ساطع شد. طبق این مقاله جدید، مشاهدات نشان می‌دهد که سیاه‌چاله عظیم در هسته‌اش تقریباً جرمی برابر با کل کهکشان دارد.

منبع: washingtonpost

دیدگاه های ارزشمند شما
مطالب مرتبط