پژوهندگان علم

پژوهندگان علم

1403/02/08 شنبه 08 اردیبهشت 1403

پژوهندگان علم

گروه آموزشی (پژوهندگان علم ، سلاله ، پژوهان)

یافته‌های جدید تلسکوپ فضایی جیمزوب

1402/07/08 22:35:59 839

یافته‌های جدید تلسکوپ فضایی جیمزوب

پژوهش جدید تلسکوپ فضایی جیمزوب به وجود مولکول‌های حامل کربن از جمله متان و دی‌اکسید کربن در یک سیاره فراخورشیدی به نام K2-18 b اشاره کرده است.

 

یافته‌های جدید تلسکوپ فضایی جیمزوب

با آغاز انتشار مشاهدات علمی تلسکوپ فضایی جیمزوب به سرعت در حال متحول شدن علم نجوم هستیم؛ این تلسکوپ تاکنون از کهکشان‌های دوردست و سیارات فراخورشیدی تصویربرداری کرده است، درک بهتر چگونگی شکل‌گیری اولین ستاره‌ها و کهکشان‌های یکی از اهداف اصلی تلسکوپ فضایی جیمزوب در رصد کیهان است.

کشف بخار آب در حلقه درونی ستاره 70 PDS

تلسکوپ فضای جیمزوب موفق شده است با استفاده از ابزار خاص خود در حلقه درونی ستاره PDS 70 که در فاصله ??? سال نوری از ما قرار دارد، بخار آب کشف کند؛ PDS 70 یک ستاره نوع K، سردتر از خورشید، است که سن آن ?.? میلیون سال تخمین زده می‎‌شود؛ این احتمال وجود دارد که مولکول‌های آب در همان محل شناسایی از ترکیب اتم‌های هیدروژن و اکسیژن تشکیل می‎‌شوند، احتمال دوم این است که ذرات پوشیده در یخ با عبور از مدار غول گازی، به دیسک درونی رسیده است و تصعید شده‌اند.

کشف مولکول‌های کربن در یک سیاره فراخورشیدی

پژوهش جدید تلسکوپ فضایی جیمزوب به وجود مولکول‌های حامل کربن از جمله متان و دی‌اکسید کربن در یک سیاره فراخورشیدی به نام K2-18 b اشاره کرده است؛ این سیاره به دور ستاره K2-18 در کمربند حیات می‌چرخد و در فاصله سال نوری از زمین قرار دارد، با وجود اینکه سیاره K2-18 b در کمربند حیات قرار دارد و اکنون به عنوان یک سیاره دارای مولکول‌های حاوی کربن شناخته شده است، اما به این معنا نیست که این سیاره می‌تواند از حیات پشتیبانی کند؛ محققان قصد دارند تحقیقات بعدی در مورد این سیاره فراخورشیدی را با طیف‌نگار دستگاه فروسرخ میانی (MIRI) تلسکوپ جیمز انجام دهند تا به اطلاعات جدیدی در مورد شرایط محیطی آن دست پیدا کنند.

منبع: ایمنا

دیدگاه های ارزشمند شما
مطالب مرتبط