پژوهندگان علم

پژوهندگان علم

1403/02/08 شنبه 08 اردیبهشت 1403

پژوهندگان علم

گروه آموزشی (پژوهندگان علم ، سلاله ، پژوهان)

باز شدن سپر خورشیدی پنج لایه جیمز وب

1400/10/18 08:19:06 2327

باز شدن سپر خورشیدی پنج لایه جیمز وب

ناسا اعلام کرد که تلسکوپ فضایی جیمز وب روز سه‌شنبه 14 دی با موفقیت سپر خورشیدی پنج لایه‌ای خود را به کار انداخته است. به کار انداختن سپر خورشیدی یک مقطع سرنوشت‌ساز در ماموریت طولانی این تلسکوپ برای مطالعه تمامی مراحل تاریخ فضاست.

باز شدن سپر خورشیدی پنج لایه جیمز وب

مرکز کنترل این تلسکوپ در پایگاه فضایی بالتیمور در بیانیه‌ای گفت: «تمامی پنج لایه سپر خورشیدی با دقت و به‌طور کامل گشوده شدند».

سپر خورشیدی که ابعاد آن به اندازه یک زمین تنیس و شکل آن مثل یک کایت است همچون چتر آفتابی از این تلسکوپ در برابر تابش نور ستارگان در اقصی نقاط فضا حفاظت خواهد کرد تا بتواند اشعه ضعیف نور مادون قرمز را دریافت کند.

هر یک از پنج لایه این سپر خورشیدی جداگانه باز شده و در موقعیت دقیق خود قرار گرفتند. این عملیات در مجموع حدود دو روز طول کشید.

به‌دلیل ابعاد گسترده چتر خورشیدی، اعزام این تلسکوپ به فضا با چتر باز میسر نبود و در نتیجه دانشمندان آن را به شکلی طراحی کردند که بعد از رسیدن به نقطه مشخصی از مسیر حرکتش چتر خورشیدی آن باز شود.

باز شدن چتر خورشیدی تلسکوپ جیمز وب بسیار پیچیده بود و کارشناسان آن را دشوارترین عملیات ناسا توصیف کرده‌ بودند.

مسئول این پروژه قبل از باز شدن چتر خورشیدی تلسکوپ جیمز وب به خبرنگاران گفته بود که «نگران‌کننده‌ترین بخش از این ماموریت فضایی باز شدن چتر خورشیدی است».

جیمز وب نیرومندترین تلسکوپ فضایی ساخته دست بشر است که روز 25 دسامبر به فضا پرتاب شد و اکنون در نیمه راه رسیدن به مقصد خود است که حدود 1.6 میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد.

این تلسکوپ چنان قدرتمند است که می‌تواند ستاره‌ها و کهکشان‌هایی را که 13.5 میلیارد سال پیش شکل گرفته‌اند رصد کند و اطلاعات و دانش بی‌نظیری در مورد نحوه شکل‌گیری فضا جمع‌آوری خواهد کرد.

یک ماموریت‌ دیگر آن مطالعه منشاء شکل‌گیری سیاره‌های دور دست، نحوه تکامل و امکان حیات در آن‌هاست.

سپر خورشیدی همواره در موقعیتی بین این تلسکوپ و خورشید، زمین و سیاره ماه قرار خواهد داشت.

قسمتی از این سپر یا چتر که در برابر خورشید قرار می‌گیرد قادر است حرارت 110 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.

هر یک از پنج لایه این سپر بخشی از حرارت را دفع می‌کند و در نتیجه تجهیزات حساس داخل تلسکوپ می‌توانند در دمای تقریبا 185 درجه سانتی‌گراد زیر صفر کار کنند.

این سپر از یک ماده بسیار سبک به نام «کاپتون» ساخته شده است و به شکلی طراحی شده که در برابر اصابت اجرام کوچک آسمانی مقاوم است.

دیدگاه های ارزشمند شما
مطالب مرتبط