بر اساس تازهترین گزارشهای رسانههای فناوری، تیکتاک توانسته است با پیشی گرفتن از اینستاگرام پردانلودترین اپلیکیشن سه ماه اول سال جاری میلادی باشد.

دادههای آماری سنسور تاور نشان میدهد اپ تیکتاک با بیش از 175 میلیون بار دانلود در سه ماهه اول سال جاری میلادی از اینستاگرام پیشی گرفته است. این اپ همچنین تا کنون مجموعاً 3.5 میلیارد بار دانلود شده است.
تیکتاک با چالش کشیدن مجموعه متا (شرکتی که اینستاگرام و فیسبوک زیرمجموعه آن است) و آلفابت (شرکتی که گوگل زیرمجموعه آن است) به تهدید جدی برای این دو غول فناوری تبدیل شده است.
در این میان گزارش تازه آلفابت حکایت از رقابت سخت تیکتاک با یوتیوب دارد. آلفابت در سه ماهه اول سال 2022 با وجود افزایش درآمد با کاهش سود روبهرو شده که یکی از دلایل آن افزایش اقبال به تیکتاک بوده است.
درآمد آلفابت نسبت به سال قبل در همین دوره 23 درصد افزایش پیدا کرده است اما درآمد یوتیوب از پیشبینیها کمتر بوده است. در حالی که پیشبینی میشد یوتیوب بتواند به درآمد هفت میلیارد دلار دست پیدا کند، اما این درآمد در سه ماهه اول سال جاری شش میلیارد دلار بوده است. کارشناسان مانع دست نیافتن به هدف هفت میلیارد دلاری را رشد تیکتاک دانستهاند.
تیکتاک در میان جوانان بهشدت محبوب شده است و ریلز (Reels) در مجموعه متا و یوتیوب شورت در مجموعه آلفابت حریف این اپ نشدهاند.
تیکتاک یک رسانه اجتماعی چینی است که از طریق سیستمعاملهای آیآواس و اندروید قابل دسترس است.
چینی بودن این اپ نگرانیهای امنیتی را در برخی رسانهها در آمریکا و اروپا افزایش داده است.
در زمان ریاستجمهوری دونالد ترامپ فشار گستردهای برای محدود شدن این اپ در آمریکا آغاز شده بود. در ایران هم این اپ در سال 1398 فیلتر شد و این عامل سبب شد با وجود محبوب بودن در جهان در ایران زیاد همهگیر نباشد و همین باعث شده تا بیش از 40 میلیون کاربر ایرانی نقش مهمی در رقابت بین تیکتاک و اینستاگرام داشته باشند.
تیکتاک ابتدا در سال 2016 دوئین نام داشت و در چین عرضه شد. در سال 2017 این اپ خارج از چین با نام تیکتاک منتشر شد و طی حدود شش سال به رشد خیرهکنندهای دست پیدا کرده است.
پس از تیکتاک، اینستاگرام با دانلود بیش از 140 میلیون بار در سه ماهه اول سال جاری قرار دارد و اپ فیسبوک با چند میلیون دانلود کمتر در مکان سوم است.
مقام بعدی در اختیار واتساپ است و بعد از واتساپ، تلگرام قرار دارد. تلگرام هماکنون پس از واتساپ به یکی از پرکاربردترین و پردانلودترین اپهای پیامرسان تبدیل شده است.
در میان محبوتترین بازیها «گارنا فری فایر» پردانلودترین بازی در سه ماهه اول سال جاری میلادی بوده است. این بازی از نوع بتل رویال است و در سال 2019 و 2020 به اوج دانلود رسید، ضمن اینکه این بازی جایزه بهترین بازی محبوب را هم از گوگلپلی در سال 2019 گرفته است.
این بازی جمعاً بیش از یک میلیارد دلار در سراسر جهان به فروش رفته و بیش از یک میلیارد بار دانلود شده است.
این محصول به شکل بازی بقا در یک نقطه دورافتاده است. در فضای این بازی 50 بازیکن در یک جزیره دورافتاده قرار میگیرند و این 50 نفر باید با هم بازی کنند تا یک نفر در نهایت برنده این بازی بقا باشد.
این بازی رقیب سرسخت بازی پابجی است و در مقابل آن توانسته به موفقیتهای بسیاری دست پیدا کند.
سابوی سورف توانسته است در مکان دوم پردانلودترین بازیهای سه ماه اول سال جاری میلادی قرار گیرد.
بازی سابوی سورف ایده منحصربهفردی از دوندگی بیپایان ارائه میدهد. بازی با ضربه زدن روی صفحه لمسی شروع میشود. بازیکن در ابتدا روی مترو نقاشیهای دیواری را اسپری میکند و سپس پلیس و سگ شروع به تعقیب شخصیت داستان میکنند و اینگونه داستان بازی پیش میرود.